NDC
De nieuwste technologie in de luchtvaartindustrie.
Alles wat u moet weten over NDC
New Distribution Capability (NDC), de nieuwste technologie in de luchtvaartindustrie. De komst – en met name de adoptie – van NDC heeft een enorme impact op de luchtvaartindustrie en hoe we reizen boeken. Maar wat is precies die impact? Wat houdt NDC in en wat betekent dit voor zakenreizigers? In dit artikel duiken we in de wereld van NDC om deze vragen te beantwoorden.
Een eerste introductie
NDC staat voor New Distribution Capability, een geavanceerd digitaal systeem dat de communicatie tussen luchtvaartmaatschappijen en reisplatforms, zoals reisbureaus en websites, verbetert. Met behulp van deze datakoppeling kunnen luchtvaartmaatschappijen nauwkeurigere vluchtinformatie delen, op maat gemaakte aanbiedingen maken en extra diensten direct aanbieden. NDC draagt zo bij aan een efficiëntere en gepersonaliseerde reiservaring voor passagiers.
Waar komt NDC vandaan?
NDC is ontwikkeld door de International Air Transport Association (IATA) als reactie op veranderende behoeften binnen de luchtvaartindustrie. Het is een antwoord op de vraag naar meer flexibiliteit en personalisatie tijdens het boekingsproces. Om dit beter te begrijpen, is het belangrijk om eerst naar de geschiedenis van het boekingsproces te kijken. Hoe zijn we begonnen en waar is de vraag naar deze nieuwe technologie ontstaan?
We gaan terug naar het begin van de vorige eeuw. Passagiersvluchten kwamen in opkomst en het werd langzaam mogelijk voor burgers om een vlucht te boeken. Luchtvaartmaatschappijen en reisbureaus werkten met papieren kaarten en handmatige systemen. Destijds was dit innovatief, maar in vergelijking met nu was het tijdrovend en niet erg efficiënt.
In de jaren 60 doken eigen computersystemen op. Luchtvaartmaatschappijen ontwikkelden allemaal hun eigen systeem waarmee travel consultants vluchten konden boeken. Hoewel dit een interessante ontwikkeling was binnen de industrie, bleef deze manier van vluchten boeken nog steeds tijdrovend. In de jaren 80 werd hier echter een oplossing voor gevonden. Een belangrijke ontwikkeling die de luchtvaartindustrie op zijn kop heeft gezet: de introductie van Global Distribution Systems (GDS). Deze wereldwijde distributiesystemen maakten het mogelijk voor alle luchtvaartmaatschappijen om via één platform hun vluchten aan te bieden. Hierdoor konden reisbureaus gemakkelijker en sneller een gevarieerd aanbod presenteren.
In de loop der jaren vond er digitalisering plaats. Met de komst van internet konden consumenten rechtstreeks vluchten boeken via de websites van luchtvaartmaatschappijen of online reisbureaus. Dit was lange tijd dé manier om vluchten te boeken, zelfs vandaag de dag.
Maar inmiddels wordt de nieuwste technologie (NDC) steeds belangrijker in de luchtvaartindustrie. Traditionele distributiesystemen, zoals het Global Distribution System (GDS), hadden moeite om tegemoet te komen aan de behoeften van de huidige maatschappij: keuzemogelijkheden en personalisatie. Met NDC kunnen luchtvaartmaatschappijen gedetailleerde vluchtinformatie, persoonlijke aanbiedingen en aanvullende diensten rechtstreeks aanbieden. Hierdoor wordt het boeken van reizen nog gemakkelijker, sneller én beter afgestemd op persoonlijke behoeften.
Een toekomst met NDC
Met de komst van NDC verandert dus de manier waarop we vluchten boeken. Waar we via de traditionele boekingskanalen veelal enkel basistarieven en vluchtschema’s kunnen zien, geeft NDC toegang tot speciale tarieven, exclusieve kortingen en informatie over beschikbare diensten tijdens de vlucht. Denk hierbij aan stoelopties en beschikbare maaltijden. Om een voorbeeld te geven: er wordt op het laatste moment een zakelijke vergadering in New York gepland, dus er moet een vlucht geboekt worden. Door in de toekomst met NDC te boeken krijgt u interessante last-minute deals tot uw beschikking. Daarnaast kunt u niet alleen een vlucht selecteren op basis van tijd en prijs, maar ook op basis van beschikbare stoelopties en maaltijden die aan boord worden geserveerd. Hierdoor kunt u een vlucht kiezen op basis van kenmerken die voor u belangrijk zijn. Zo wordt de reis een stuk aangenamer én komt u niet voor verrassingen te staan.
Munckhof NDC frontrunner
Het zal niet lang meer duren voordat deze nieuwe technologische ontwikkeling de norm wordt. Veel grote luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM, Lufthansa, British Airways, Air Canada en Delta Airlines, zetten zich al volledig in om NDC-content beschikbaar te stellen. Het implementeren van NDC heeft echter grote gevolgen voor werkwijzen en technologie binnen een Travel Management Company. Munckhof Business Travel heeft vorig jaar samen KLM (zie link) en Amadeus een belangrijke stap voorwaarts gezet om deze implementatie versneld te doorlopen. Daarmee is Munckhof Business Travel de frontrunner in NDC in Nederland geworden. De technologieën van KLM, Amadeus en Munckhof worden hierin naadloos op elkaar afgestemd. Dat betekent voor klanten van Munckhof Business Travel dat ze kunnen beschikken over de nieuwste laagste tarieven en de meest uitgebreide content van KLM.
KLM aan het woord:
“Binnen Air France KLM wordt volop geïnvesteerd in NDC”, aldus Raymond Reedijk, Sales Director Business bij KLM Netherlands.” Wij zetten volledig in op het snel beschikbaar stellen van zoveel mogelijk content via NDC. Munckhof Business Travel gaat hierdoor nog completer worden in haar aanbod en services aan haar opdrachtgevers tegen de laagste ticketprijzen.”
Meer weten over NDC?
Op zoek naar meer informatie over NDC of nieuwsgierig wat NDC voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op.