Blog
Hoe volwassen is uw reisbeleid?
Alle zakelijke reizigers lopen risico als ze reizen, daar zijn we ons vandaag de dag maar al te bewust van. Iedere werkgever heeft de taak ervoor te zorgen dat zakenreizigers zo min mogelijk risico’s lopen. Maar hoe zorgt u daar voor? Het staat of valt met een volwassen reisbeleid.“Travelmanagers zijn zich bewust van het belang van een succesvol risicomanagement. Toch blijkt het in de praktijk vaak een uitdaging om te komen tot een effectief beleid, oftewel een travel risk management (TRM) strategie.”
Waaruit bestaat een travel risk management strategie?
De invulling van een travel risk management strategie is voor iedere organisatie anders. Het is afgestemd op wat voor uw organisatie van belang is. Risico’s zijn hier natuurlijk een belangrijk onderdeel van, maar denk ook aan procedures en protocollen die gelden bij internationaal zakenreizen. Het is aan te bevelen de volgende zaken in ieder geval in de strategie op te nemen:-
Wetgeving
Benoem in de strategie welke wetgeving van toepassing is en dus welke verplichtingen uw organisatie heeft als het gaat om zorgplicht. -
Risico’s
Geef aan welke risico’s er zijn bij internationale zakenreizen en bepaal vervolgens op welke wijze u hiermee omgaat. Denk hierbij aan: gezondheids- en medische risico’s, veiligheidsrisico’s, psychologische en individuele risico’s, financiële risico’s en reputatie. Hoe gaat u hier mee om? Zorgvuldige informatievoorziening is hierin belangrijker dan ooit, vanaf het moment van boeken tot vlak voor vertrek is uitputtende informatie essentieel. Welke informatie dient u te controleren en wat zijn hiervoor de juiste bronnen? Munckhof adviseert om dit proces op te nemen in de strategie. -
Procedures
De kern van de travel risk management strategie is het benoemen van de procedures en protocollen die gelden bij het internationaal zakenreizen. Dit wordt ook wel een travel policy of reisbeleid genoemd. Het bevat alle richtlijnen waar travel arrangers en reizigers zich aan moeten houden bij zakenreizen. Denk hierbij aan het werken met preferred suppliers, aan welke (veiligheids)eisen een hotel en luchtvaarmaatschappij moeten voldoen, hoe het is geregeld met verzekeringen/vaccinaties, waar iemand terecht kan in noodsituaties, etc. -
Incident management
Hoe te handelen als er tijdens een zakenreis een incident plaatsvindt? In uw risk management strategie staat welke stappen doorlopen moeten worden, denk hierbij aan: monitoring van veiligheidssituaties, tracking en locating van reizigers, 24/7 ondersteuning, evacuatieplannen.
