Vruchten plukken van de invoering van NDC – samen met Amadeus
Introductie over NDC
Wat is NDC?
New Distribution Capability (NDC) is een standaard voor de reisindustrie die tot doel heeft de communicatie en gegevensuitwisseling tussen luchtvaartmaatschappijen en verkopers van vliegtickets te verbeteren, waardoor een meer gepersonaliseerd en dynamisch aanbod van vliegtickets en aanvullende diensten mogelijk wordt.
Wat is het doel van NDC?
Het NDC-initiatief heeft als doel een gestandaardiseerd kader te bieden waarmee luchtvaartmaatschappijen in realtime op maat gemaakte aanbiedingen, aanvullende diensten en prijsopties kunnen presenteren. Het bevordert efficiëntere en klantgerichte interacties terwijl het luchtvaartmaatschappijen in staat stelt zich te onderscheiden in een concurrerende markt. Het doel van NDC is om enkele van de beperkingen en complexiteiten van het traditionele distributiesysteem van luchtvaartmaatschappijen aan te pakken, dat voornamelijk vertrouwt op traditionele systemen en protocollen om tarieven, beschikbaarheid en gerelateerde diensten te distribueren naar reisagenten. NDC introduceert een meer flexibele en dynamische aanpak voor het distribueren van rich content, een term die wordt gebruikt om alle informatie te beschrijven die luchtvaartmaatschappijen over hun producten en diensten aanbieden. Meer weten over NDC? Bekijk dan deze video.
Start Gastblog
Vruchten plukken van de invoering van NDC – samen met Amadeus
De voordelen van New Distribution Capability (NDC) beginnen nu zichtbaar te worden in onze branche. Bij Munckhof, een van de toonaangevende zakenreisorganisaties in Nederland, bieden we nu op een volledig geïntegreerde manier NDC-content aan onze zakenreisklanten aan – wat voordelen voor onze klanten en voordelen voor ons oplevert. Het is een lange en bochtige weg geweest, en we hebben nog stappen te gaan – maar we zien duidelijk dat NDC ons in staat stelt onze ambities te versnellen. Ons merk is gericht op uitstekende service, uitgebreide inhoud en de beste prijs, waar en wanneer dan ook. Klanten vertrouwen erop dat we voortdurend innoveren en onze propositie verder ontwikkelen, en voor ons was NDC een duidelijke gamechanger. Daarom hebben we er bewust voor gekozen om er volledig voor te gaan.
Dachten we dat het van een leien dakje zou gaan? Absoluut niet. Denken we nog steeds dat het de juiste aanpak is? Ongetwijfeld. Denken we dat we de juiste technologiepartner hebben gevonden om ons succes te brengen? Zonder twijfel. Laat het me uitleggen.
Neem de lange weg en bewandel hem
Hoewel de mogelijkheden en het potentieel van NDC al vroeg duidelijk waren, was het net zo duidelijk dat het een aanzienlijke investering in tijd en geld zou vergen om onze klanten naadloze toegang te bieden tot waardevolle NDC-content.
Dit is waar Amadeus om de hoek komt kijken. Het is een van de weinige bedrijven ter wereld die in staat is om de technologie te creëren en te integreren die we nodig hebben om succesvol en relevant te blijven voor onze klanten. Op basis van haar robuuste aanpak van NDC, haar expertise, technologie en visie hebben we ons in 2019 ingeschreven voor het Amadeus NDC [X] programma. En we hebben nooit meer achterom gekeken. Amadeus heeft ons ondersteund door ervoor te zorgen dat de NDC-content kan worden geboekt en bediend via intuïtieve flows naast alle andere content die al beschikbaar is in het Amadeus-systeem. Dit geeft ons een best-in-class oplossing voor alle NDC en non-NDC content voor zowel onze zakelijke klanten als onze reisadviseurs.
Onze ervaring is dat de impact van NDC op de organisatie van een reisverkoper niet te onderschatten is. Dit is geen ‘plug and play’ operatie. De integratie van NDC heeft een operationele, commerciële en culturele impact gehad op onze organisatie en al onze processen – en dat zal zo blijven naarmate het zich verder ontwikkelt. Maar Amadeus heeft bewezen een partner te zijn die we kunnen vertrouwen terwijl we ons aanpassen en deze nieuwe technologie omarmen, om de operationele efficiëntie en voortdurende productiviteit van onze medewerkers veilig te stellen.
Vruchten plukken van NDC
Reizigers zijn consumenten en de consumenten van vandaag willen op maat gemaakte, relevante aanbiedingen. De NDC-technologie maakt dit mogelijk in de reissector – de voordelen beginnen nu merkbaar te worden en zullen in de loop van de tijd alleen maar toenemen. De invoering van het nieuwe technische protocol is een tien jaar durend proces geweest – en het is nog lang niet voltooid, maar bij Munckhof proberen we te denken in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Ik zou onze partners in de industrie willen aanmoedigen om serieus twee keer na te denken over het uitstellen van de implementatie van NDC en om van een defensieve houding over te stappen op een meer onderzoekende houding ten opzichte van de technologie. NDC is een blijvertje. De nieuwe technologie zal u helpen uw waardepropositie te verbeteren, een sterkere business case op te bouwen en u te onderscheiden van concurrenten die NDC niet omarmen.
NDC heeft het potentieel om de reisindustrie wereldwijd opnieuw vorm te geven. We hebben allemaal meer en rijkere content nodig om gepersonaliseerde reiservaringen mogelijk te maken, aanvullende diensten en doorlopende prijsmogelijkheden te optimaliseren, evenals vele andere nieuwe attributen die reizigers nu verwachten van de reisaankoopervaring.
In een wereld waarin duurzaamheid en milieu-impact de belangrijkste drijfveer voor beslissingen worden, zal NDC-content reizigers helpen de juiste keuzes te maken.
NDC is niet langer een optie – het is een blijvertje en iedereen bij Munckhof is vastbesloten om de NDC reis voort te zetten. Hoe lang en kronkelig de weg ook is geweest, de bestemming is altijd duidelijk in beeld geweest: het leveren van relevantie, keuze en waarde aan onze klanten.
Tom Roefs is door Amadeus uitgenodigd om deze blog te schrijven, die voor het eerst werd gepubliceerd op amadeus.com.