Qatar Airways tekent deal met Shell voor duurzame luchtvaartbrandstof voorziening
Qatar Airways heeft een overeenkomst getekend met Shell om 3.000-ton zuivere duurzame luchtvaartbrandstof (SAF) te betrekken op de luchthaven van Amsterdam Schiphol. Het omvat het bestaande vliegtuigbrandstofcontract met Shell in Amsterdam, waardoor Qatar Airways gedurende de contractperiode voor het fiscale jaar 2023-2024 ten minste 5 procent SAF-blend zal gebruiken. De bilaterale overeenkomst tussen Qatar Airways en Shell maakt deel uit van een bredere inspanning die is geïnitieerd door de oneworld-alliantie, die als doel heeft om tegen 2030 10% van de gecombineerde brandstofvolumes te gebruiken met duurzame vliegtuigbrandstof.
Qatar Airways is de eerste luchtvaartmaatschappij in het Midden-Oosten en Afrika die een grote hoeveelheid SAF aanschaft in Europa, meer dan de overheids SAF-mandaten. SAF biedt een aanzienlijk potentieel voor decarbonisatie, aangezien pure SAF de emissies tijdens de volledige levenscyclus tot wel 80% kan verminderen in vergelijking met conventionele vliegtuigbrandstof. Dit betekent dat Qatar Airways haar uitstoot op vluchten vanaf Amsterdam voor het fiscale jaar met circa 7.500-ton CO2 gaat verminderen.
Qatar Airways Group Chief Executive, Zijne Excellentie de heer Akbar Al Baker, zei: “Bij Qatar Airways zijn we sterk toegewijd aan het ondersteunen van de inspanningen van de industrie om het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof op te voeren, als een van de belangrijkste pijlers om de luchtvaartindustrie koolstofarm te maken. Vorig jaar hebben we onze eerste afnameovereenkomst in de VS ondertekend en nu sluiten we een SAF-deal van meerdere miljoenen dollars in Amsterdam om onze SAF-toewijding te illustreren en onze oproep voor een robuustere SAF-toeleveringsketen in ons wereldwijde netwerk te herhalen. We blijven standvastig in ons ambitieus doel van 10 procent SAF-gebruik tegen 2030 en deze aankondiging is een nieuwe mijlpaal voor Qatar Airways die het positieve resultaat van de samenwerking in de sector onderstreept. Dit is van cruciaal belang is om de SAF-levering te versnellen en ons doel te bereiken. SAF is nog steeds 3 tot 5 keer duurder dan fossiele vliegtuigbrandstof. Daarom is het essentieel dat alle belanghebbenden hun rol spelen bij het faciliteren van onderzoek en ontwikkeling van SAF-faciliteiten, het vergroten van schaalvoordelen, het verstrekken van financiering en het plaatsen van ondersteunend beleid”.
“Qatar Airways en Shell hebben een geschiedenis van samenwerking, het is dus fantastisch om nu samen te werken aan decarbonisatie, aangezien we hen voor het eerst SAF leveren”, aldus dhr. Jan Toschka, president van Shell Aviation. “SAF is een belangrijke hefboom voor het koolstofvrij maken van de luchtvaart, maar het opschalen van het aanbod en het gebruik ervan vereist gezamenlijke actie vanuit de hele luchtvaartsector. De overeenkomst van vandaag is een goed voorbeeld van de samenwerkingsacties die nodig zijn om de luchtvaart naar netto nul te helpen versnellen.”
Passagiers en klanten van Qatar Airways kunnen vandaag hun vlucht uitstoot compenseren door de aankoop van hoogwaardige koolstofkredieten, gecrediteerd volgens de criteria van de International Civil Aviation Organization, de luchtvaartorganisatie van de VN. Qatar Airways investeert momenteel in koolstofkredietprojecten die hernieuwbare energie opwekken, die helpen bij het verminderen van de koolstofemissies. Qatar Airways werkt ook aan de introductie van een oplossing waarmee passagiers en klanten hun uitstoot kunnen compenseren door bij te dragen aan de kosten van SAF.