7 tips voor succesvollere zakenreizen!

De dynamiek van zakenreizen is ongekend hoog; om bij te blijven kunt u ondersteuning van een Travel Management Company (TMC) zoeken. Daarnaast is het belangrijk dat u zelf voorbereid op stap gaat. Een gewaarschuwd mens telt immers voor 2. Op deze pagina geven we daarom een opsomming van veelgestelde vragen en zakenreis tips.

Iedere tip is klikbaar waarna u extra toelichting te zien krijgt.

Zakenreis tip 1: Wees voorbereid
Deze tip klinkt voor de hand liggend. In de praktijk zien we echter dat zakenreizigers onvoldoende bewust zijn van de risico’s. Stel uzelf eens de volgende vragen over uw reisbestemming. Ben ik bewust van de cultuurverschillen? Spelen er actuele (politieke) bedreigingen? Zijn er reisrestricties? Wat zijn veel voorkomende oplichtpraktijken? Moet ik andere valuta op zak hebben? Is er een geloofsovertuiging waar ik rekening mee moet houden? Naast deze vragen is er nog veel meer waar u zich op kunt voorbereiden. Per bestemming kunnen onze collega’s u volledig informeren over alle ins en outs.
Zakenreis tip 2: Wees bewust van de etiquette per bestemming
Kennis van lokale etiquette straalt professionaliteit uit. Juist als zakenreiziger gaat u op pad voor belangrijke (formele) afspraken. Met kennis van de lokale etiquette toont u oprechte interesse in de cultuur van uw zakenrelatie waardoor u een streepje voor krijgt. Andersom kunt u als een klungel overkomen en meteen een streepje achter staan.
Zakenreis tip 3: Bent u op de hoogte van de travel policy van uw bedrijf?
Ieder bedrijf hanteert een eigen travel policy. Vaak wordt de travel policy eenmalig ondertekend door zakenreizigers en vervolgens niet naar omgekeken. We begrijpen dat dit niet het meest spannende document is, maar adviseren nadrukkelijk om het document te bestuderen zodat u weet wat te doen bij onregelmatigheden. Tevens zal hierdoor het gehele proces rondom zakenreizen voor alle belanghebbenden een stuk soepeler verlopen.
Zakenreis tip 4: Update uw travel policy!
Een travel policy is nooit 100% toekomstbestendig en zal altijd onderhevig zijn aan ontwikkelingen in de (zakelijke) reiswereld. Door deze up-to-date te houden stelt u uw bedrijf in staat om te handelen volgens actuele richtlijnen. Is dit niet het geval en mag iedere zakenreizigers zijn eigen gang gaan, dan kan dit op termijn voor complicaties of calamiteiten zorgen welke eenvoudig hadden kunnen voorkomen.
Zakenreis tip 5: Check de COVID-19 restricties
In deze periode waar inreisverboden en andere restricties constant veranderen en een zakenreis kunnen dwarsbomen, is het essentieel om op de hoogte te zijn van de actualiteiten. Op onze COVID-19 informatiepagina vindt u een interactieve map met up-to-date restricties per bestemming door op de bolletjes per land te klikken. Check een dergelijke informatiebron voorafgaand aan uw reis.
Zakenreis tip 6: Toch liever zelf de regie over uw zakenreis? Gebruik een travel management app!
We begrijpen dat u wellicht zelf de regie neemt over uw zakenreizen of de zakenreizen van uw collega’s. Boeken via een bekende online aanbieder is nu eenmaal super eenvoudig en snel geregeld. Kijk wel uit, dit neemt een administratieve rompslomp mee en hierdoor mist u eventuele ondersteuning van een (zakelijk) reisbureau. Om deze reden bieden wij onze eigen travel management app aan: de gratis AVA zakenreis app. Via AVA boekt u zakenreizen voor u en uw collega’s bij grote aanbieders als CheapTickets of Skyskanner, terwijl u geniet van diverse voordelen. U krijgt inzage in omzetconcentratie per leverancier, corporate spaarprogramma’s worden geïntegreerd in de app, alle reisgegevens zijn te beheren in één omgeving en de app wordt ingericht op basis van uw reisbeleid waardoor u altijd compliant bent.
Zakenreis tip 7: Werk samen met een TMC
Wij als TMC raden het gebruik van een TMC aan…. dit klinkt natuurlijk als reclame voor onszelf. We willen u er van bewust maken dat door bekend te worden met uw organisatie en te sturen op efficiency, een TMC bijdraagt aan het totale resultaat van uw zakenreizen. Denk eens aan de tijd die u bespaart door het boekingsproces uit te besteden aan een zakenreisbureau. Of de uitgebreide analyses en slimme systemen waardoor efficiencyslagen mogelijk zijn en de last minute annuleringen of wijzigingen die mogelijk zijn door nauwe connecties met airlines en luchthavens. Naast dit ‘directe’ resultaat geniet u bij Munckhof Business Travel van service zoals 24/7 bereikbaarheid, jarenlange kennis van bestemmingen en uw eigen dedicated team. Wat kan Munckhof Business Travel nu voor u betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op

Wat kan Munckhof Business Travel nu voor u betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op voor zakenreis tips per bestemming of voor uw bedrijf.

Al meer dan 1300 bedrijven gingen u voor:

Munckhof Business Travel houdt u op de hoogte.

Op de hoogte blijven van alle updates op het gebied van zakenreizen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Subscribe